Documenten verzamelen, kapitaal verdelen, ouderschapsplannen opstellen; mediators zijn doorgaans veel tijd kwijt met zulke gegevens. En dat terwijl je juist de ruimte wil hebben voor persoonlijke gesprekken. Fabian Sloos legt uit welk verschil een goedlopend systeem kan maken.
Echtscheidingen vragen niet alleen om veel papierwerk, maar ook om precisie. "Alles moet juridisch correct zijn", vertelt Fabian. "Intussen is er ontzettend veel om bij te houden. Je wilt afspreken wie wanneer voor de kinderen zorgt, hoe je geld verdeelt, een complexe convenant opstellen; dat soort dingen. In de praktijk betekent dat vaak een mediator die bij een gesprek constant naar een scherm kijkt. Met Mediation Assistant hoeft dat niet."
"Een mediator is iemand die maximale tijd wil hebben voor cliënten", zegt Fabian. "Zodat je er echt voor iemand bent. Als je kunt vertrouwen op een goed ICT-systeem, wordt je scherm alleen nog aanvullend. Je krijgt een duidelijke checklist zodat je geen gegevens vergeet. Ingewikkelde documenten komen er altijd correct uit. Daar hoort bijvoorbeeld een scheidingsconvenant bij, maar ook de mediationovereenkomst en een akte van berusting. Zo krijg je veel meer ruimte voor persoonlijk contact."
Mediation Assistant bestaat al langer, maar Sloos ICT kreeg het systeem onlangs in beheer. Fabian legt uit welke mogelijkheden hij meteen zag. "Het was al heel functioneel, maar het werkte nog niet zo fijn. Dankzij nieuwe servers is het nu veel sneller. Daarnaast hebben we gezorgd voor een consistent uiterlijk. Knopjes zitten nu altijd op de plek waar je ze zou verwachten."
Die verbeteringen zijn al enthousiast ontvangen, vertelt Fabian. Toch is er nog zeker geen sprake van achterover leunen. "Ik wil dat iedere mediator zich senang voelt. We organiseren daarom startup-trainingen, waar ik ook altijd zelf bij aanwezig ben. Dan zorg ik bijvoorbeeld dat alles goed wordt geïnstalleerd. En ik luister graag. Bij elk gesprek ontstaan er weer nieuwe ideeën voor verbeteringen, omdat er veel specifieke behoeftes zijn."
Maar hoe goed Mediation Assistant ook werkt, Fabian wil er niet meteen te groot mee uitpakken. "Je ziet dat het zich vanzelf langzaam uitbreidt, via mond-tot-mondreclame. Maar zelf vind ik het ook belangrijk dat er veel ruimte blijft voor vragen en advies. Als je een nieuw pakket hebt en nergens makkelijk terecht kunt, kan dat heel vervelend worden. Ik wil graag een organisatie zijn die contact houdt en klaarstaat om mensen goed op te leiden."
Bovendien is er vaak meer te ontdekken dan gebruikers zich realiseren. "Dan krijg je er pas echt plezier in", zegt Fabian. "Het is zonde als mensen zo'n pakket maar voor de helft gebruiken. Dus dat wil ik ook graag overbrengen met Mediation Assistant. Ik hou ervan als dingen efficiënt verlopen en overzichtelijk zijn."
Wil je meer te weten komen over Mediation Assistant? Alle informatie is terug te vinden op de officiële website.