Heb je dit artikel gevonden via sociale media? Ben je getipt in een nieuwsbrief? Allemaal het werk van een slimme engine. Je hebt het misschien niet door, maar achter de schermen word je automatisch naar heldere en bruikbare informatie gestuurd. SloosICT werkt daarvoor samen met Plop Marketing, een bureau dat efficiëntie en creativiteit hoog in het vaandel heeft staan.
Een slim systeem inrichten, voor zowel tekstschrijvers als bedrijven. Dat was de opdracht voor Fabian Sloos in 2022. Plop Marketing zocht naar de beste manier om teksten voor hun klanten te produceren, met veel vrijheid voor schrijvers en de slimste route voor snelle publicaties. "We bedachten samen hoe we dat systeem het beste konden inrichten", vertelt Fabian. "In Filemaker kan zoiets heel snel ontwikkeld worden."
Zo wordt er inmiddels volop gewerkt via de Plop engine. In dat online systeem krijgen schrijvers een overzicht van geplande interviews, inclusief bruikbare informatie over opdrachtgevers. Bedrijven krijgen op hun beurt een email zodra een verhaal klaarstaat. Ze kunnen dan zelf feedback toevoegen, of simpelweg de tekst goedkeuren. Eén druk op de knop zet vervolgens een heel proces in gang, van ingeplande verhalen op sociale media tot automatische facturering voor schrijvers.
Belang van flexibel systeem
"We vonden het belangrijk dat iedereen er comfortabel op afstand aan kan werken", vertelt Fabian. "Bij nieuwe schrijvers voegen we een extra controle toe, zodat een deskundige van Plop nog kan checken of de kwaliteit consistent is. Die optie kun je dan bijvoorbeeld na drie artikelen weer automatisch laten verdwijnen. De engine zorgt er intussen voor dat je alleen informatie ziet die voor jou van toepassing is."
Fabian legt uit hoe belangrijk het is dat startende bedrijven een flexibel systeem hebben. "In een startup ben je nog aan het ontdekken wat het beste werkt. Daar wil je software in laten meebewegen. Dan is het natuurlijk fijn dat je niet meteen vastzit aan een duur systeem dat je een bepaalde richting op duwt. Vooral in het begin heb ik daarom intensief contact met klanten."
Inmiddels komen verhalen nu soepel via de Plop-engine tot stand, inclusief de tekst die je nu leest. "In principe is er achter de schermen geen ontwikkelwerk meer nodig", zegt Fabian. "Maar soms zijn er nog wel dingetjes die ik zelf zie. Daar draag ik dan oplossingen voor aan. De techniek is makkelijk aan te passen en bij te sturen."
Menselijk contact blijft belangrijk
De opkomst van AI-tools is uiteraard Fabian ook niet ontgaan. Software zoals ChatGPT produceert foutloze teksten in een handomdraai. Toch moet je niet alles willen automatiseren, vertelt de ICT-deskundige. "Je kunt het gebruiken voor een spellingscheck, of misschien om een tekst te herschrijven. Maar de kracht van Plop is juist ook het contact van een echte journalist met een echte opdrachtgever. Je voelt dat het persoonlijk is."
AI kan wel op andere manieren handig zijn. "Na dertig artikelen wil je misschien wel eens weten welke onderwerpen de meeste lezers bereiken", vertelt Fabian. "Daar kun je dan eventueel variaties op bedenken, of verhalen die verder de diepte in gaan. Je moet altijd blijven nadenken over hoe je het functioneel wilt inzetten. Op die manier hou je ook de creativiteit hoog."
Plop Marketing leunt op drie fundamenten: creativiteit, slimme marketingprocedures en datagestuurde strategieën. "In de engine kunnen ze het hele proces in de gaten houden. Je ziet per klant hoe het ervoor staat. Worden artikelen op tijd geleverd? Zijn de beoordelingen goed genoeg? Je kunt zo dus heel makkelijk bijsturen.
Filemaker maakt daarbij deels gebruik van externe tools. "Die zijn bijvoorbeeld heel goed in publicaties op sociale media. Je krijgt bijvoorbeeld een overzicht van hoe vaak iets is gedeeld of gelezen. Die cijfers ontvangen we ook in de Plop engine, alles komt binnen op één punt. Handig om eventueel je strategie op aan te passen. In de praktijk zie je dat dat ook daadwerkelijk nieuwe klanten oplevert. Zo benut je dus de volle kracht van marketing."
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem eens contact op!